قالوا
قولي وسأنسي... أرني ربما أتذكر... أشركني وسأبدع
قولي وسأنسي... أرني ربما أتذكر... أشركني وسأبدع
ويقول علي بن أبي طالب رضي الله عنه نحن مجتمع المنتجين المنتقين حقا
>>>
واشعر انه كان يقصد بالإنتاج هنا المنتجات الفكرية
فهي أهم المنتجات بل أن أصل أي منتج فكرة
وأصل أي فكرة الإيمان بها
وهنا لي واقفة مع الأيمان والإبداع في التطبيق
فالله جل وعلا أتاح لنا حرية التطبيق حيث أن عقيدتنا ممتد من القران
وأصل أي فكرة الإيمان بها
وهنا لي واقفة مع الأيمان والإبداع في التطبيق
فالله جل وعلا أتاح لنا حرية التطبيق حيث أن عقيدتنا ممتد من القران
والقران لما نزل نزلت معه حرية التطبيق
فكان في وسع الله أن ينزل القران ومعه شرح لكل كلمة فيه سوء بحديث قدسي أو حديث شريف أو حتى ينزل معه كتاب يفسره بأسهل الأساليب وأبسطها حتى يرجع إليه كل من يريد أن يعلم أي شي عن القران
ولكن هذا لم يحدث
فلم ينزل معه شرح لكل كلمة فيه ولم يترك أيضا بالكلية دون أي تفسير
فكان في وسع الله أن ينزل القران ومعه شرح لكل كلمة فيه سوء بحديث قدسي أو حديث شريف أو حتى ينزل معه كتاب يفسره بأسهل الأساليب وأبسطها حتى يرجع إليه كل من يريد أن يعلم أي شي عن القران
ولكن هذا لم يحدث
فلم ينزل معه شرح لكل كلمة فيه ولم يترك أيضا بالكلية دون أي تفسير
>>>
ولكن جعل في الإسلام
التأصيل رباني ... والتفصيل إنساني ... والتطبيق ميداني
فالإسلام يجمع المسلمون في أصوله ولكن يترك كلا لتطبيقه بما يناسب روحه وأفكاره وخبراته وتجاربه بالحياة
والأصول بالإسلام حسمها الله فلا خلاف عليها
أما الفروع فقد يكون هناك خلاف عليها وهذا شي أراده الله
التأصيل رباني ... والتفصيل إنساني ... والتطبيق ميداني
فالإسلام يجمع المسلمون في أصوله ولكن يترك كلا لتطبيقه بما يناسب روحه وأفكاره وخبراته وتجاربه بالحياة
والأصول بالإسلام حسمها الله فلا خلاف عليها
أما الفروع فقد يكون هناك خلاف عليها وهذا شي أراده الله
ولذلك يبني الإنسان وجهة نظره متبني رأي أعجبه أو يمزج بين بعض ولكي يبني الإنسان رأي عن هذه الأمور فلابد عليه أن يسمع الآراء المختلفة بمختلف الاتجاهات
لكي يبني نقد _سلبا و إيجابا_ لكل ما يسمع
فانا استمع إلي دعاه قد يكونوا مختلفين فكريا فيما بينهم
مختلفون في الفروع ولكنهم متفقون علي شيئا يجعلهم متميزون
متفقون علي الإسلام لله
فالإسلام دين أتاح للمؤمن أن يترك بصمته
فقال الحبيب محمد صلي الله عليه وسلم:- من سن سنه حسنه فله أجرها واجر كل من تبعها إلي يوم القيمة
فعمر بن الخطاب رضي الله عنه مثلا لذلك فهو رضي الله عنه سمع كلام الله فتعلق به وعقله وتدبره وحمله في قلبه وعقله ومشاعر وإحساسه وافكارة وطبقه ببصمته المتميزة في الحياة
فصارعمر بن الخطاب
/
وهناك من حاربوا الإبداع وفشلوا ... لأن الإبداع من سنن الله في الكون
ولكم جاليليو مثلا في كتابه (عالمين آراء حول العالم) قال فيه إن الأرض تدور وتتحرك وليست جامدة
فحاربته الكنيسة لأن الكتاب يتعارض مع أقوال وآراء الكنيسة والكتاب المقدس ومعنى ذلك أن الكنيسة أخطأت وهذا لا يتفق مع المكانة الدينية لها فأعدموا جاليليو لأنه أتي بفكرة جديدة
أما ديننا يتقبل الجديد في العلوم، السياسة، الفن وفي كل مجالات الحياة
ولكم جاليليو مثلا في كتابه (عالمين آراء حول العالم) قال فيه إن الأرض تدور وتتحرك وليست جامدة
فحاربته الكنيسة لأن الكتاب يتعارض مع أقوال وآراء الكنيسة والكتاب المقدس ومعنى ذلك أن الكنيسة أخطأت وهذا لا يتفق مع المكانة الدينية لها فأعدموا جاليليو لأنه أتي بفكرة جديدة
أما ديننا يتقبل الجديد في العلوم، السياسة، الفن وفي كل مجالات الحياة
بل هناك من الدلائل والآيات والمعجزات ما يدعونا للبحث عن الجديد ويبصرنا لها وهذا هو الإعجاز العلمي للقران
اااااه لو يعقل حكامنا أن الله اتاح لنا حرية التعبير والتطبيق
واااه واااه لو عقلنا نحن أن لكلا بصمته
كون بصمتك
فديننا يتقبل الجديد
في كل مجالات الحياة
35 comments:
سالى
اسلوبك رائع فى الكتابه ماشاء الله عليكى
كنت لسه بقرأ فى كتاب اين الخلل وكأنى لسه بكمله هنا بكلامك
جزاكم الله خيرا وزادك من علمه
الله
كل كلمة من كلامك ليها معنى بجد
انا ليا عودة برد تفصيلى شوية لكن بحجز مكان بعد ما قرأت وتأملت
وجزاكى الله عنا خيرا :)
عدنا...
"اشركنى وسأبدع"
كلمة تستاهل بوست لوحدها
وهى بالفعل من أخلاق الإسلام واسس التعليم الصحيح حيث كان يقوم به سيدنا رسول الله مع صحابته الكرام فـ(يشاورهم فى الأمر )
ويعدهم بهذا الأسلوب الراقى ليكونوا قادة المستقبل
فيدربهم على الإفتاء والقيام بدوره من بعده
جاءت امرأة إلى النبي صلى الله عليه وسلم فكلمته في شيء فأمرها بأمر ، فقالت : أرأيت يا رسول الله إن لم أجدك ؟ قال : إن لم تجديني فأتي أبا بكر . رواه البخاري ومسلم .
واشاركك الرأى فى أن رسول الله قد جمع لنا اصول الخير اى (المبادئ ) وترك لنا التفريعات , فجعلنا نفكر ونستنبط ونجتهد وجعل الله للمجتهد اجران إن اصاب واجر إن اخطأ
ولكنه إبداع بلا ابتداع , وهناك شعرة رقيقة بين الأثنين
اما بالنسبة لبصمتى فمش عارف ليه مش بهتم بتكوينها , ربما لأنى لو فعلت ذلك قصدا فربما اقاوم الصحيح دون ان اشعر رغبة فى التغير وانا اكون مختلفا ولى بصمة
فهناك شعرة ايضا بين تكوين بصمة وبين خالف تُعرف
يهمنى رأى حضرتك برضه
وفتح الله عليكى إن شاء الله فتوح العارفين به
اسعدنى مرورى :)
ياسمين ... ربنا يكرمك يارب
بس ا/القرضاوي! مره واحده
لالا كتير أوي عليا
قولي حاجه أصدقها
بعد التعديلات اللي في السكرت مرحبا بك مجددا يامنجر
وبجد وبدون أي مجاملات وجودك إضافة حقيقية لرويتي
اللي عايره اقولهولك إن مش لازم عشان سليم يبني بصمته يقاوم الصحيح رغبة في الظهور أنت ممكن تاخد فكره من الإمام الشافعي علي فكره من الشيخ الشعراوي علي رأي من أراء د/علي جمعه حولين موضوع واحد أو حول اكتر من موضوع وتبني بيهم رأيك
ودا اللي قصدته لما قولت
"ويبني الإنسان وجهة نظره متخذا رأي أعجبه أو يمزج بين بعض الآراء سوء كانت مختلفة أو متشابهة"
لأننا مينفعش نقاوم الصحيح ويبقي لينا بصمه لأنها هاتكون علامة تشويه وليست بصمه لصاحبها تأثير في الحياة
يا سليم أنت لما بتروج لفكره أو كلمة اقتنعت بيها _حديث شريف مثلا_ أكيد بتأثر وبتسيب بصمه والمقصود بصمتك هي مجموع ما أثرت به في الحياة سوء في حياتك الشخصية أو في الحياة العامة
ف د/زويل صاحب بصمه في الحياة وهو ليس فقيه أو عالم شرعي فبصمات الحياة لم تقتصر علي العلم الشرعي فيستطيع أن يتركها كل إنسان ولا يوجد احد ليس لديه بصمه ولا يوجد بصمتان متشابهتان حتى التوائم بصمتهم تختلف
سليم ردك هنا بصمه ومدونتك بصمه ولكن متيقنة انك تبحث علي بصمه اكبر واكبر فهل هذا صحيح؟؟؟
أخى العزيز
صدقت حين عبرت
فالدين الإسلامى دين يدعوا الى التفكر
والتفكر فى خلق الله عباده
والإنسا ان لم يترك فى دنياه بصمه
فكأنه لم يولد أصلا
تحياتى
السلام عليكم
:)
انا متفق معاكى , انا كنت أقصد انى لازم اخد بالى انى مش اقع فى مشكلة مخالفة الصحيح او المعاندة
وكلامك الأخير ادانى حماس اكتر انى يكون عندى بصمة فعلا, الموضوع مكانش شاغلنى قوى بصراحة ,
وعجبنى قوى انك اخذتى بالك انى غصب عنى دماغى ركزت على العلم الشرعى:)
أكيد الموضوع شامل كل حاجة
وبالنسبة لسؤالك
اكيد ببحث على بصمة اكبر (فى العلم الشرعى) :D
بس مش عارف لسة هتيجى أزاى, ربنا قادر على كل شئ ويفعل ما يريد ,
وجزاكى الله خيرا على الإفادة
انتى حقيقى صاحبة بصمة رائعة :)
ده كده و انتي بتقولي ان انا مش هفتح مدونة لحسن مش عارفة هضيف ايه
امال لو عارفة بقى كنتي عملتي فينا ايه
ايه الكلام الجامد ده ..
هوا القصة .. ان التجديد في الدين
مرتبط بالفقهاء .. لانه اكتر فروع العلوم الدينية احتكاكا بتغيرات الحياة
و احنا عندنا ما شاء الله في فقهاء معتمدين في فتواهم على فقهاء قبلهم
مع ان من يرد الله به علما يفقه في الدين
يفقهه هوا مش ييسر عليه حفظ الفتاوي السابقة
لو قلنا كده يقولك لازم الفقيه يدرس .. و ياخد براي اللي سبقوه
طب لو فرضنا راي اللي سبقوه مش مناسب لينا .. يقولك اتق الله بتقول كده عالشيخ فلان
كلام جميل جدا
و وجهة نظر أول مرة أفكر فيها
فعلا لعل الله لم ينزل شرحا كما قلتي ليتيح لكل منا فهم الأمر بشكل معين حسبا لما يمكن ان يؤدي
و الاختلاف هو ظاهرة صحية في أساسه
و لكن من تخاطبين .. الحكام ؟
هناك أناس طبع الله على قلوبهم
فما عادوا يسمعون و لا يبصرون و لا يفهمون
ربنا يهدينا جميعا
ربنا يبارك فيكي على الكلمات الراقية
تحياتي
كان فى كتاب اين الخلل كان دكتور القرضاوى بيتكلم ان من اسباب الخلل ان عقولنا مجمده مبنفكرش ولا بنستنتج ولا بنحاول نغير
وهو ده اللى كنت بقول انى لقيتوا بيتكمل هنا
صدقتى بقى؟؟؟؟:D
nesrelsharke
عندك حق
قالو أن لم تزد في الحياة شي
فأنت زائد عليها
بس يامومن أنا
أخت مش أخ :(
مانجر
فعلا يا سليم البصمه شامله كل المجالات
وربنا يوفاك وتحقق بصمتك المتميزة
ويجزيك خير ويوفاك في العلم الشرعي
:D
منة الله لي منورة يا حبي
يا بصمه منورة حياتي
صحيح هما دول اللي المفروض نقولهم ديننا يتقبل الجديد
وكلا له ما يأخذ وما يرد إلا رسول الله صلي الله عليه وسلم
علاء
سعيدة بمتابعتك لرؤيتي
حقا هناك من طبع الله علي قلوبهم
ولكن أيضا
هناك من يسر الله لهم قرئت هذه الرؤية
وعلموا انه كما للحكام بصمه فللمحكومين بصمه
الخديوي لما مات مصطفي كامل كان غيران من كتر الناس اللي حزنت عليه
وقال أنا واثق أني لو مت الناس مش هتحزن عليه كدا
فمن صاحب التأثير الأكبر في هذه الحالة الحاكم أم المحكوم
والأمثلة متعددة ...
أنا لا أخاطب الحكام أنا أخاطب كل المسلمون حكاما ومحكومين
حارسه الحقيقة
ما أجمل أن تعجبك رؤيتي
وما أروع أن ترني هكذا
لكي وافر احترامي وتقديري
لا حول ولا قوه الا بالله
هو انا على طول كده خارب الدنيا
أقول على إخوانى أخواتى و على أخواتى إخوانى
طب متريحونا وأختارلكوا أسامى سهله تبين انتم مين
انا بهزر
على العموم انا سعيد جدا بكونى منتظم على مدونتك
ولا يهمك يامومن
وانا اسعد بانتظامك
علي مدونتي
ننضم لصف المنتظمين لاحسن نتّاخد غياب
:)
جميلة جدا زي ما قلت قبل كده
في اضافة
على فكرة جاليليو أعدمته الكنيسة بسبب ذلك
في البداية اعترف و قال الأرض ما بتلفّش فقالوا عفونا عنك لما كان قد اصابك من جنون
و بعدبن و هو خارج من المحكمة قال .. برده بتلفّ :)
سمعه أحدهم و أبلغ عنه فأعدم
سلام عليكم
انا ضفتها في البوست ياباشمهندس
حضرتك تامر
انا عارفه ان حضرتك قولت رايك قبل كدا بس كان قصدي علي التظبيط
دومايسعدني مرورك
:D
يظن الناس خطأ أنه لتوافر هذا العدد الهائل من الكتب والمعارف التي تكونت عبر العصور بأنه لن يستطيع أن يخرج علينا أحد بما هو جديد
ربما يكون التجديد والإبداع أصبح أكثر صعوبة نظرا لثراء ما هو متوفر .. لكنه لن يتوقف ولن يكون مستحيلا
وما أسهل وأتفه بأن يمر المرء على الدنيا ثم يعيشها ويخرج منها وكأنه لم يكن موجودا لإنعدام تأثيره فيمن حوله .. أي يرحل دون أن يترك أية بصمة تذكر
لكن الصعب والأرقى هو أن نتعب ونترك بصماتنا .. كل في مجاله
جميلة الإضافة
زادت البوست جمالاً فوق جماله :)
وواضح ان حضرتك بتطبقى (اشركنى وسأبدع) معانا
بس انا شايف انك مش تضيفى تانى علشان الموضوع يبقى بيبين بصمتك اكتر
علشان مش نطالبك اننا نكتب أسمنا عليه بعد كدة :D
وانا بقرأ البوست عجبتنى قوى الجمله دى
التأصيل رباني ... والتفصيل إنساني ... والتطبيق ميداني
لقيتك فى الأخر اشرتى إلى قائلها
ولكن عموماً الموضوع جميل جداً
جزاكى الله خيراً
باشمهندس احمد
اهلا اهلا اهلا
وجودك اضافه لرؤيتي
وشرف لي
شكرك لتركك بصمه بمدونتي
واتمني دوما متابعة حضرتك لي
:D
شكرا ياسليم ع الكلام الرقيق دا
يس انا لما بضيف مبفقدش رؤيتي
انا بجددها "انت اليوم حيث اوصلتك أفكارك والحوار دوما يثري عقول المتحاورين فالمشاركة تكمن فيها روح الإبداع
ياسر سليم
اه دي كلمة سمعتها من د/أحمد نوفل
كان د/طارق سويدان مستضيفه في برنامج الوسطيه البرنامج دا تحفه برنامج حواري بمعني الكلمه
مواعيد البرنامج
البث الأصلي : الأربعاء 22:05
الإعادة الأولى : الجمعة 01:00
الإعادة الثانية : الجمعة 20:30
الإعادة الثالثة : الإثنين 18:30
أدعوكم لمتباعته
كون بصمتك
فديننا يتقبل الجديد
في كل مجالات الحياة
لو كل واحد يستوعب كدة..مكنش فيه خلط و بلبلة فكرية...
تحياتي
سألت سؤال فى المدونه عندى ويهمنى جدا اعرف رأى المدونين و ازاى هيجوبوه
عسى ان تعم الافاده
.
.
.
الدعوه عامه
ايه البلاغة دى
فعلا موضوع مهم فعلا من حكمة ربنا ان القرآن خاضع لتفسير او محاولة تفسير العلماء عشان يبقى فيه حركة مش جمود يعنى اذا كان بتفسير منزل معاه مكنش هيبقى فيه فكر ومكنش هيناسب كل زمان وكل مكان وحاشا ان يكون كذلك فعلا التاصيل انسانى والتطبيق ميدانى جملة جميلة بس فعلا اعطاء الحرية او سلبها بمعنى ادق هو ما يجلب اابتكار والتجديد بس هما عشان كده عايزينا مقهورين مش عايزن حد يفكر ويشغل دماغه احسن يفوق عليهم
بجد ما شاء الله عليكي ... مش عارفة اقولك ايه... ربنا يجازيكي خيرا
تحياتي
نقطة مية
لا أستطيع أن أصف لكي
سعادتي بوجودك
اتمني دوما مرورك برؤية
:D
حارسة الحقيقة
حاضر
هروح ارد اهو
:D
أمام البلاغة
قصدي امام الجبل
البلاغه في ردك سيدي
:D
ايامنا الحلوه
يكفيني اعجابك بالبوست
شكرا لك
حلي الله ايامك
:D
بداية الف ميروك على المدونة وواضح جدا إنها هتكون إضافة ممتازة لعالم التدوين
-------
انا عجباني تقسيمة الدكتور احمد نوفل
خاصة و إن الدكتور إبراهيم البيومي غانم بيقسم تقسيمة مشابهه
بيقول
الشريعة لها عدة مستويات
مستوى النصوص القرانية وهذا لا خلاف على حتمية إتباعه
ومستوى اللي تحتة على طول وهو تفسير هذه النصوص وهذا نختلف في بعضه ونتفق في بعضه
ومستوى الفقه الذب يتكون من تفسيير هذه النصوص وده بيختلف حسب معطيات كل وقت وكل عصر وكل زمان وحسب طبيعة كل مجتمع
والمستوى الأخير وهو مستوى الممارسات وهو المستوى الذي يكون فيه ممارسات يومية لمن في يديرون الأمر مثل الولاة قديما والرؤساء حديثا على سبيل المثال وهذا المستوى لابد ان يختلف بإختلاف وتنوع الزمن و تغير من بيده الإدارة
--------------
أين المشكلة ؟؟
في أخر مستويين
للأسف الفقهاء عندنا حولوا بعض الأحكام الفقهية القديمة إلى نصوص و اوجبوا على انفسهم وعلى الناس الإلتزام بها
وهذا أدى إلى جمود الفقه الإسلامي مع ان من طبيعته المرونة
ساعد على ذلك مؤسسات الأزهر التي تتشدد في إستدعاء اراء فقهية قديمة وتقسيم الناس إلى مذاهب و توجب الإلتزام بها
و لازلت اذكر فتوى بعضهم بوجوب إخراج زكاة الفطر على هيئة حبوب كما كان يفتي الفقهاء قديما !!!!!1
اما مستوى الإدارة فهو اسوء ما يكون فلا هو إلتزم بالإسلام
ولا بالليبرالية بعيدا عن اي دين
بل فقط إلتزم بتحقيق مصالحه الشخصية
و رأى في القهاء المتجمدين عند نصوص فقهية قديمة وجد فيهم ما يحقق له مصالحه
---------
ويعجبني في هذا الأمر الدكتور القرضاوي والشيخ الغزالي رحمه الله
لأنهما لم يوقفا انفسهما عند فتاوى وقياسات الفيه ا\الذي كان يفتي من 700 سنة مثلا
----------
معلش على الإطالة
أصل الموضوع عجبني
محمد حمزة
ألف مبروك على المدونةو آسفة اني مازرتهاش قبل كده
و البوست فيه بجد كلام جميل من انسانة جميلة
تحياتي
جميل البوست جدا يا سالى
وصالحى الماسنجر بتاعك :D
واحد من الأخوان
الله يبارك فيك يامحمد
وانا كمان بقولك مبااارك
علي فوزك
في المدونات الأكثر تاثيرا في فرائها
...
كلام أضافة ووجود في مدونتي أضافة
ووجودك في عالم لتدوين أضافة
ربنا يوفاك يامحمد
سوسو المفروسة
:D :D
الله يبارك فيكي
وبجد شهادة أعتز بيها
:D
كااااات
حاضر هصلح الماسنجر
انتي تامري
تحياتي الخالصة للعقلية المستنيرة والاسلوب السهل في الكلام اعذريني اني مدخلتش مدونتك من زمان وشكرا لزيارتك لمدونتي واعتبريني صيدق لمدونتك بارك الله فيكي
تحياتي
أشكرك علي الدعوة الجميلة التي تضمنها البوست للعمل و الاجتهاد و الإختلاف البناء..فلولا إختلاف الفكر لما تقدمت الحياة...و لما ظهرت الاختراعات....
المسلمون مطالبون بالجد و الاجتهاد كل في مجال عمله...الطالب ...الموظف...الصانع..
الزارع...الام..الاب... فالدين المعاملة
و المعاملة هي العبادة...
فلا دين بلا عمل و اجتهاد.." ان الله يحب اذا عمل أحدكم عملا أن يتقنه "....
هل يأتي اليوم الذي نخرج فيه من عباءة
القول الي واقع الفعل....و الله لو كان ذلك لكنا بالفعل خير أمة أخرجت للناس.
تحياتي و تقديري
سندبان
طبعا متوقعة منك
الكلمات الرقيقة دي
وتشرفني صداقتك لرؤية
:D
الربان
المسلمون مطالبون بالجد
والاجتهاد كل في مجال
لخصت كل ما اريد قوله
جزاك الله خير
:)
السلام عليكم
مبروووووووك على المدونة يا أخت سالي
عرض الفكرة كان بأسلوب متميز
أنا عن نفسي أرى أنه :
بما أن الإسلام هو دين الفطرة
إذن الإسلام موجود بداخلنا قبل أن يتنزل من السماء
مصداقاً لقوله تعالى : ( فاقم وجهك للدين حنيفا فطرة الله التي فطر الناس عليها لا تبديل لخلق الله ذلك الدين القيم ولكن اكثر الناس لا يعلمون ) سورة الروم آية 30
و بما أنني لا أعتقد بما يسمى ( فطرة سليمة و فطرة فاسدة ) و أنني أعتقد بأن الفطرة هي الفطرة موجودة بداخل كل إنسان لا تتبدل و لا تتغير و لكن قد يضعف تأثيرها على الإنسان حيث يحل الهوى محلها في قيادة تصرفات الإنسان
و بناء على كل ما سبق
فإن الدين كان و لابد أن يأتي موافقاً للفطرة التي وضعها الله بداخلنا ، و لو لم يكن الإسلام موافقاً لها لما صدقنا أنه من عند الله
تجدي هذا واضحاً في حديث رسول الله صلى الله عليه و سلم ( جئت تسأل عن البر والإثم ؟ قال : نعم ، فقال : استفت قلبك : البر ما اطمأنت إليه النفس ، واطمأن إليه القلب ، والإثم ما حاك في النفس وتردد في الصدر ، وإن أفتاك الناس وأفتوك )
فالفطرة هي معيار و مقياس لكل معتقد أعتقده ، و لذا يسهل علي كثيراً أن أعلم و أن أميز بين ما هو بر و ما هو إثم
فالأصل في الإسلام هو الفطرة التي تعتبر البرنامج الذي وضعه الله داخلنا و الذي يحتوي على مجموعة القيم و المثل العليا
و الإسلام وضع لنا تفاصيل في بعض جوانبه و وضع الأطر في جوانب أخرى
فالجانب الذي يخص النسك وضع له الإسلام أدق التفاصيل
أما الجانب الذي يختص بعلاقة العبد مع الناس فوضع له الإسلام الأطر التي يستطيع اتحرك داخلها بحرية و حث الإسلام على الإبداع في طرق التحرك داخل هذه الأطر فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم ( أنتم أعلم بأمر دنياكم )
بداية أكثر من رائعة يا أخت سالي
و أتوقع أن تمثلي إضافة قوية لعالم التدوين و المدونين بإذن الله
وفقك الله لما يحب و يرضى
dr cool
اهلا بيك في رؤيتي
سعيدة بأول وجود لك بمدونتي
والله يبارك فيك يادكتور
حقا الأسلام دين الفطرة
والفطرة تدعو للتميز
وتجعل الأنسان دوما يسعس الي الأفضل
وجود متميز لك يادكتور
فجزاك الله عنه خير
أتمني دوما متابعتك
ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله
جزاكي الله خيرا
كلامك رائع
الدمعه
جزانا
واياكم
شكرا
علي
كلماتك
الرقيقة
Post a Comment