تاج الوقار


ياسمين حراس الحقيقة صحبتي اللي ديما عمله معايا حركات جامدة بعتت لي تاج وجالي تاج من ما علينا و كلام في الممنوع أصدقائي ع النت فانا هدمجهم مع بعض وارد عليه وشكر كبير ليكم ألبسكم الله تاج الوقار بالفردوس الأعلي من الجنة

اسمك؟ سالي
عمرك ؟ عشرين ونص
برجك؟ الحوت

مجال دراستك؟ أدارة الأعمال

اسم مدونتك؟ رؤية

لماذا اخترته وما هى نيتك من وراء اختياره؟
روية أسم هدفي في حياتي وأنا بحب الأسم دا أوي وأخترت انه يكون أسم المدونة عشان الأسم يبقي ديما قدامي وأحس
انه قريب مني

صورتك الرمزية في المدونه بتعبر عن ايه؟ معنديش صورة رمزية اصلا

هل فكرت فى اغلاق مدونتك والسبب؟
لا مفكرتش لاني طول ما أنا حاسه ان مدونتي مؤثرة عمري ما هقفلها،
ان شاء الله تكون مؤثرة فيه أنا بس

ايه رد فعلك لو حد قل ادبه في التعليق؟ حسب الموقف وحسب اسلوبه

اسوأ مدونه؟
لو في مدونه مش عجباني خلاص عادي مش هتابعها هأرف نفسي ليه

هيحصل ايه للايميل لما تموتي؟ هيتقفل عادي يعني

اديتي الباسورد لحد قبل كده؟ اه منة الله طيف يعني

السفر بالنسبة لك؟
أنا من الناس اللي بتحب السفر أوي بس لازم الصحبة تكون حلوة
وطبعا بكرة الغربة مووووت
واحلي سفر بجد هوسفر القلوب

بتاعك؟Mood ال
هتلاقي الاجابة دي في قول رسول الله صلي الله عليه وسلم لكل أمرؤا من اسمة نصيبه... وسالي تعني الحيوية والنشاط وهو دا مودي بفرح أوي وبحزن أوي وبشتغل أوي وبتكلم بسرعة اوي يعني انفعلاتي كلها حيوية

بتعملي ايه في وقت فراغك؟
جبولي كدا وقت فراغ انتم بس وانا اشغل لكم ابوه

الصفات اللى اخذتها من بابا؟
بابا عرفني معني كلمة رجل
وأخدت من صفاته حب اهله والكرم والحنان والشجاعة والرضا
واخدت كمان أسلوب عصبيته فبتعصب بسرعة وباهدا بسرعه

الصفات اللى اخذتها من ماما؟
الطيبة والبساطة الحنان وحبها للترابط الأسري
كمان أخدت شكل توترها المبالغ

أكتر ست حاجات بتكرهم؟
البنت اللي معندهاش حياء، الظلم، الخيانة، الغش والخداع
الأستضغاف، السلبية

لماذا دخلت عالم التدوين من الأساس؟ عشان اعمق أفكاري أواثر وأتاثر

أحلي جملة قيلت في وصف مدونتك؟
لما حد يقولي ان في بوست أثر فيه وغير منه

اهمية التعليقات بالنسبة لك؟
التعليقات بالنسبه لي نبض المدونة، وفي ناس بعينها بقي مستنية ارائهم ولما بيتأخروا بفضل مستنياهم وساعات التعليقات بتخليني اغيير في البوست نفسه عادي جدا معنديش مشاكل

احلي بوست كتبتيه؟ الباب الأخير
هي كانت خاطرة كداعن موقف انفعلت بيه بس مكنش موقف شخصي يعني، وتقريبا كل اللي علقوا كانوا فكرينها حاجه حصالتلي، أنا بصراحه فرحت لاني حسيت أني عرفت اوصل المعني والاحساس كمان البوست دا كان في موقف المر أه اللي أنا احترمها اصلي بصراحه بكرة الستات والبنات الضعاف اللي ملهمش موقف في حياتهم وبحس ان عشان الواحد ياخد موقف في حياته لازم يبقي قوي وفاهم أزاي يتعامل مع نفسه في الأول

افضل مدونه قرأتها؟ كل المدونات اللي بتباعها بفضلها

افضل بوست قرأته ؟ لا بجد كتييييييييييرأنا اصلا وانا بعلق بتكلم بصراحة أوي
فتعليقي علي أي بوست بيعبر عن رائي فعلا

الشغل بالنسبه لك ؟ وسيلتي لتحقيق حلم حياتي وسيلتي لرؤية

الانترنت بالنسبه لك؟ هوايه من اهم هوياتي

أنت سعيد؟ اه سعيده
بس كمان عارفه ان مفيش سعادة كاملة في الأرض آبا الله أن تتم سغادة كامله علي سطح الأرض فكل سعادة فيها مشقة

لو أجتمعت أنت وحسنس مبارك في غرفه واحدة هتقوله ايه؟
أنا مش هقول أنا هقوله ايه بس هقولك موقف عجبني مووت عجبني أوي كلمه قالها الشعراوي لحسني مبارك قاله ان كنا نحن قدرك اعانك الله علينا وان كنت انت قدرنا اعاننا الله عليك اول مره سمعتها انبهرت بالشعراوي ربنا يرحمة كان لا يخاف في الحق لاؤمة لائم

لو معاك مليون ونص جنيه تعمل بيهم ايه؟ أبدأ بيهم مشروعي بأذن الله

بتحب مصر؟
اه جدا
وانا بسمع سيرة الرسول مع السيدة مارية المصرية كانت في حاجه كل ماتيجي أضحك ضحكة حب زي اللي بضحكها وأنا بكتب الكلام دا دالوقتي وهي ان السيدة عائشة والسيدة حفص كانوا بيغيروا من السيدة مارية عشان الرسول كان بيحب اسلوب كلامها المصري يااااااه ايه دا شايفين المصروا بيخظفوا القلوب أزاي علي راي السعودين؟
كمان الرسول سكنها في العالية عشان هي جاية من مصر و متستحملش جو الصحراء كمان السيدة مارية خلفت للرسول أبنه إبراهيم فهو فيه عرق مصري شايفين أحنا جامدين أزاي
وقال صلي الله عليه وسلم أنكم ستفتحون مصر وهي ارض يسمي فيها القيراط، فإذا فتحتوها فأحسنوا إلي أهلها، فان لهم ذمة ورحما
دا غير حديث الرسول خذوا جند مصر فهم خير جنود الأرض
عشان كدا لما د/ طارق السويدان قال مفيش نهضة للمسلمين بدون العرب ومفيش نهضة للعرب بدون المصرين مكنتش مستغربه بس كنت فخورة وسعيدة موووووت وخايفة أوي من الحمل اللي أحنا شايلينه
دا غير بقي ان مصر ذكر اسمها في القران وأجمل القصص "قصة سيدنا يوسف" حصلت في مصر
مجبهاش بعد كل دا أزاي أنا مصرية وسعيدة جدا بهويتي
مسلمة عربية مصرية

بتحب البنات؟ اكتر حاجه أحبها في البنت أو الولد صفة الرجولة

أنت مسلم؟ اه
ليه؟ ربنا عاير كدا وأنا كمان

مين أكتر شخصية متقدرش تستغني عنها في حياتك؟ ولبه؟
سالي لأني لو استغنيت عن نفسي هستغني عن حياتي

اكتر موقف محرج اتعرض له في حياتي؟ واتصرفت أزاي؟
كنت في المقراه والمحافظة اللي بتحفطني كانت واخده أجازه كدا شوية المهم المحافظة الجديدة بتسمع لي
فبتقولي لالا غلط فخمي الراء يعني قولي وقالت لي النطق الصح
طبعا silent وانا لدغه فالراء عندي
فقولتالها لما انطقها ان شاء الله هبقي أفخمها
وشيل من دا كتييييير لان الراء دي مضيعة نص كلامي، بس أنا بردك بحبها

اية الامنيه إلي بتدعي ربنا يديما يحققهالك؟
في دعوة نفسي ربنا يحققها لي بس مش بحب أقولها بس انتم ممكن تقولوا لي ربنا يحقق لك اللي في بالك
/
تمرر التاج دا لمين؟

وألبسنا الله جميعا تاج الوقار في أعلى الجنان
اللهما أمين
/

28 comments:

الطائر الحزين said...

أمين اللهم البسنا تاج الوقار
اجابتك جميلة

مبروك التاج

Sally said...

جزاك الله خير ياطائر
والبسك الله تاج الوقار
واكرم ابائك بك
وشفعك في اهلك
اللهما امين

ما علينا said...

اللهم امين
ربنا يجازيك خير
على دعائك
ويجعله في ميزان حسناتك

اكتر حاجة بحبها في الانسان
يا رؤية

انه يستمتع بثقته في نفسه
يعني مش يكون واثق في نفسه وبس
لا انا اعز جدا الناس اللي بتستمتع بالنعمة دي
وفاهمينها صح

وانت بقى من الناس دول
كل كلمة وكل حرف
من اجاباتك

بيقول ويحكي عن تركيبة نفسية
متزنة وسوية
وفي منتهى الجمال

كل دا لا يخفى على اي شخص
انه نابع من ايمانك وثقتك
في المولى عز وجل

اليقين بالله
هو فقط
اللي بيمنح الاحساس دا

حبي واحترامي الشديد وتقديري لك
يا اوضح واجمل واصدق رؤية


صحيح مشكل من لبس التاج
بقى ملك

الفاتح اليعقوبي said...

رد حضرتك جميل جدا
مصر لما حضرتك بتتكلمي عن مصر الواحد حس بحاجات جامدة
شعب غريب
ضحكة غريبة
شكل مفيش زيه تعرفه من وسط اكثر من واحد
شعب ثائر في اصله
الحب بجد
مشاعر كثير الواحد بيحسها في كلمة مصر
وكانه شعب قدر الله له ان يكون حامل للواء دعوة او جهاد او علم
المهم
الشيخ الشعراوي قال لحسني مبارك
(ان كنا نحن قدرك اعانك الله علينا وان كنت انت قدرنا اعاننا الله عليك)
والسلام

Sally said...

ما علينا
بجد كلامك بياثر فيا اوي
بس انا مش قد الكلام الجامد دا
انتي شكلك من المصروي اللي بيعرفوا ازاي يخطفوا القلوب
لكي حبي
رؤية

Sally said...

اليعقوبي
اسمك حلو اوي
واهلا بيك في رؤية دوما
احساسك عالي اوي بوطنك
ماشاء الله

وشكرا جدا جدا جدا
علي كلمة الشعراوي
ضفتها خلاص في البوست
ربنا يكرمك وينفعك بعلمك

وطبعا
يلبسك تاج الوقار واهلك واحبائك
جزاك الله كل خير

جمعاوى said...

أول زياررة لمدنتك

و إن شاء الله مش الاخيرة

إجابتك على الاج دبلوماسية جدا

بس ايه موضوع الصلصة البيضا ده

بيدو said...

اجاباتك بسيطة وجميلة وسعيد بزيارة مدونتك

Sally said...

جمعاوي روش طحن
يامساء الروشنة
الصلصه البيضاء دي
بديل الصلصة الحمراء
سعيدة بزيارتك لرؤية
وان شاء الله متكنش الأخيره

Sally said...

ميرسي يابيدو
انا اسعد بزيارتك

mo'men mohamed said...

كل ده أكل وتقولى ما بأكولش كتير
وخودى فى علمك
أكتر ناس بتأكل هم الرفيعين
انا واحد من ضمن الناس رفيع والناس بتخاف منى فى الاكل
هههههههههه
جزاك الله كل خير
بس ايه مشروعك اللى قلتى عليه ده
السلام عليكم

Sally said...

مومن انا حقيقي مبكلش كتير بقي
وبعدين مش كل الرفيعين زيك
هههههههه

مشروعي رؤية هي مشروع مدرسة بس مش بالنظرة التقليدية للمدرسة

ادعيلي
وشكرا جدا لتفاعلك

البسك الله واهلك تاج الوقار

الفاتح اليعقوبي said...

في موضوع مهم ومحتاج راي اخوانا ومشاركتهم فيه في المدونة

ياسر سليم said...

قبل ما أعلق عايز اضحك

دا بعد إذنك

هههههههههههههههههههههههههه

دى بس على الرد بتاع سؤال

بتحب البنات؟
اكتر حاجه أحبها في البنت أو الولد صفة الرجولة

وبدون تعليق

والمفروض انا بقه ارد على التاج الطويل ده ؟ وانتى عملاله دمج

طيب فيه اسئله انا جاوبت عليها قبل كده
هنا
http://klematy.blogspot.com/2007/06/blog-post_20.html
اعمل فيها ايه ؟

ما هو برضه التاج بتاعك وانتى اللى باعتاه وانا ما اقدرش اتصرف فيه من غير اذنك

وسؤال اخر :
انتى على كده بتقولى ياسر ازاى ؟ :)

Sally said...

اليعقوبي
يسعدني ان اتنقل لمدونتك للمشاركة

Sally said...

ياسر سليم
بتضحك وبدون تعليق
لا لا مينفعش
لازم تفهمني بتضحك علي ايه

بنطق اسمك ازاي؟؟؟
امممممممم
انا مش قولت اني بتحط في مواقف محرجه كتير ...
يعني انت قصد تحرجني ع الهواء
ماشي ياسليم
بص ياسيدي
انا بقي بقول ياسير والراء مرققه ع الاخر
متسمعش وحش يعني
هههههههههههههه

علي الرغم نك لسه حرجني ع الهواء لكن انا هعمل نفسي طيبه
جاوب علي الحاجات اللي مجوبتش عليها و لو في سوال غيرت رايك في جاوب عليه تاني
ماشي؟

علي فكره انا كنت داخله البلوج وانا مضيقه من حاجه كدا وتعليقك ضحكني موووت ... اضحك الله في الجنة وادخل السرور علي قلبك دوما

تحياتي
سالي

Anonymous said...

أكتر إجابة عجبتني أوي
إجابتك على سؤال
مين أكتر شخصية ماتقدرش تستغنى عنها ؟ و ليه ؟

حقيقي إجابة عبقرية

كمان المود بتاع حضرتك شيء نادر فعلاً و متميز

سعيد جداً بتمريرك التاج ليا

بس باعتذر لأني هاتأخر في الرد عليه لأن منشل جداً

بس طبعاً التاج ده هيكون البةست الجاي بتاعي إن شاء الله هو و تاج الأخت منة الله

جزاك الله خيراً

ياسر سليم said...

العريان وراء القضبان

شاركنا فى حملة التضامن مع الدكتور عصام العريان

على مدونتى

Anonymous said...

سالى قولى كده امر امير الامراء بحفر بئر فى الصحراء كام راء فى ذلك :D
حلوه اوى كلامك عن مصر ... بجد اثر فيا
والمشروع يا سالى ربنا يعينك عليه ويحققلك اللى فى بالك .... ويحققلنا جميعا اللى فى بالنا
مش عارفه اقولك ايه ... كنت ناسيه خالص كلمه الشعراوى ... ولما قريتها فى المدونه بجد افتكرت لما اول مره سمعتها .... فعلا الراجل ده علامه فى الاسلام ... للى عايز يعرف ايه هو الاسلام

Sally said...

د/ كوول بتنور المدونة والللهي
شكرا يادكتور علي كلاماتك الرقيقة
وانا واثقة ان المود بتاعك هو اللي هيبقي شيء نادر ومتميز

مستنية بوست التاج
وكمان بوست المقاطعة
لان تناولك هيكون مختلف اكيد

رجاء بقي ياد/عمرو بلاش تقولي حضرتك والحاجات دي قولي سالي علطول او حتي رؤية يعني زي ماتحب بس بلاش حضرتك

وربنا يرزقك بركة الوقت
اللهما امين

الفاتح اليعقوبي said...

ا\رؤية
انا قرات في التعليقات التريقة بتاعة حرف الراء
حضرتك فكرتيني وانا بقدم في كلية الشرطة المفروض اني ادخلها وقتها وجيت في الطبي رغم اني عندي اشتناه فلات فوت وجيوب انفية مشفوش ده كله ومسكوني علي الدغ ريه
ولقيت في نتيجة الطبي اني اترفضت في الاول بسبب الدغ ريه
فالمهم عملت التماس وكنا 3 بنعمل التماس في الالموضوع ده وسط 150واحد تاني بيعملوا التماس في حاجات تانية
فكان معايا واحد الدغ في 29حرف ولوكان في حرف30 كان هيبقي الدغ فيه
فانا سمعته وضحكت فالدكتور وجدني بتريق فقالي طب هو نجح وانت بقي تعالي
واصطادني فقالي قول امر امير الامراء السرية السادسة ان تعسكر في جسر السويس
فانا عندي الريه متبنش الا مع الواو او الياء
فكلت الكلام فمظهرتش اوي فقالي افرض انك اتجوزت واحدة اسمها ريهام هادلعها تقولها ايه قولتله ريييي قالي لا هاتقولها يا ريري تاني معايا كده ياحبيبي رريررررري فطبعا عجز اللسان عن البيان وبعدها قالي افرض لو اتجوزت واحدة واحدة اسمها مروة هادلعها تقولها ايه قولتله قالي هتدلعها تقولها ايه
قلت له معندناش نسوان بتتدلع
قالي لا هتدلعها وتقولها يا مرمر تقولها ايه يا حبيبي يلا قول فقلت ميرمير
ومسكني تريقة بس بعد كده نجحت
وسقطت في الهيئة

فاخوانا اللي بتتريق بلاش تريقة احسن ربنا يوقعكم مع واحد يقطعكم ولكم في اخوكم عبرة
والسلام

Sally said...

ياسر هتنقل لمدونتك حالا للمشاركة

Sally said...

ياسمين
طاب واللهي عيب اللي انتي عمله فيا علي الهواء دا
ليا كلام معكي لما اشوفك وخدي حذرك بقي عشان مش هيحصلك طيب
ههههههههه

يعني ياياسمين لو كلامي عن مصر مآثرش في ياسمين الحسيني هياثر في مين؟
يابنتي انتي اللي احساسك عالي

اما الشعراوي بقي فانا واثقه انك من المعجبين بيه لانه رمز الوسطية

جزاكي الله خير يا ياسمين ع التاج وع التعليق وعلي حاجات تانية كتير

Sally said...

عز بجد هلكت علي نفسي من الضحك وانا بقرا تعليقك

عايزه اقولك بقي ان لما الظابط يسقطك اهون بكتير من ان المجرمين يتريقوا عليك
ولو فارقه معاك اوي يعني اظبطها

بس اقولك الصراحه انا اصلا مبزعلش لما حد بيتريق ولا بتفرق معايا اصلا

سعيدة جدا بمتابعتك ياعز
ويارب دوما

الربان said...

تحياتي

شكرا انك عرفتينا عن نفسك...ما شاء الله....كلماتك معبرة و مؤثرة و فكرك متزن...ما شاء الله لا قوة الا بالله.


تحياتي

Sally said...

الربان
حمد الله ع السلامة
وشكرا ليك علي كلماتك الرقيقة

أُكتب بالرصاص said...

أمين أمين



جزاك الله خيرا يا رؤية

Sally said...

اكتب بالرصاص
ا/تامر عندي
يا هلا وغلا

بجد حضرتك متتغيلش
انا اد ايه سعيده بتعليقك عندي
حضرتك واحد من 3 اثروا فيا
وخلوني اعمل مدونه

مرورك تاج علي راسي
تحياتي وتقديري لك