Interviews


مش غريب ان الواحد يجيله تاج عادي بتحصل
لكن الغريب ان حد يبعتلك تاج وأنت معندكش مدونة
ويقولك عادي اعمل بلوج وأبقي رد ع التاج
!!!!
هي
ياسمين كدا ديما تعمل فيا حركات جامدة
شكرا ياياسو

التاج كان بيقول قول خمس حاجات محدش يعرفهم عنك؟
أنا هتكلم علي خمس
مقابلات شخصية


الأول في المعهد البريطاني
IBI

عشان احدد المستوي اللي هبدا منه المفروض ادخل انترفيو
خلاص امتحنت تحريري وعرفت درجاتي وكنا خمس بنات
فالموظفة قالت لي أنتي بس اللي هتبدائي دالوقتي
فقولتلها ماشي لكن مكنتش واخده بالي أني هبدا مقابلة توقعت أني هبدا الكورس نفسه، دخلت المقابلة واللي كان بيمتحنني مبيتكلمش عربي أصلا
فقال لي what's your name?
أنا قاعدة ساكتة ومش واخده في بالي أني أرد أصلا
كنت مستغربه ومسترخمه أني أكون في القرص لوحدي
فالراجل قالي
Your name is sally, That is true?
فقولت له
Yes, my name is sally
الحمد لله أدركت انه بيسالني ومكنتش في الوقت دا أصلا اعرف ان في حاجه اسمها مقابلة شخصية أصلا .. اعطاني جريدة انجلزية وقالي أقرا وبعدين قالي انه هيتكلم وأنا عليا أقول نفس الكلام إلي هو بيقوله... وحدد المستوي وشكرني
وأنا قولت هاااه الحمد لله مش هاخد الكورس لوحدي
وأتعلمت من المقابلة دي ان الواحد لازم يبقي محضر للمقابلات الشخصية ويعرف مين اللي هيحاوره كمان

المقابلة الثانية
كانت بتدرب في بنك فدخلت اعمل مقابلة ضغننه كدا
بردك معرفش أنها مقابلة شخصية مش عارفه هما مستقصدني وله ايه !!!
المهم دخلت واتعملت بكل بساطة والراجل أصلا كان لذيذ جدا
فوجئت انه بيقولي هنكون سعدا انك تنضمنا في فترة تدريبك، قولت مع نفسي لا واللهي يعني دي كانت مقابلة بردو

أتعلمت من المقابلة دي ان الواحد يبقي تلقائي وميتجملش

المقابلة الثالثة
كانت في كورس واللي كان بيعمل معايا المقابلة كان عايش أوي عليا
وأنا بصراحة مبحبش الجو دا
كان هو كمان اللي عامل السمينار "العرض الافتتاحي يعني" وقال فيه قصة كان حكاها د/ إبراهيم الفقي فانا علقت عليها في الاستمارة اللي وزعوها علينا لأنهم كانوا طلبين تعليقاتنا
فأول سؤال من قبل مايقولي حتي عرفي نفسك بيقولي أنتي تعرفي د/إبراهيم الفقي منين؟ انا بصراحة فهمت قصده وقولتله د/ إبراهيم شخصية عامه وأنا قرات له وحضرت له ندوات قالي بلهجة مستفزه حضرتك كان عندك نقد ع الطريقة اللي عرضت بيها القصة؟ قولتله بصراحة أنا مقتنعة ان الإنسان لما ينقد حاجه بيبقي حابب يشوفها بصورة أحسن ودا كان قصدي من النقد اما عن النقد نفسه فقولتهوله تاني وفهمته قصدي

فقالي ممكن تعرفينا بنفسك؟
فابتسمت كدا اللي هو أنت لسه فاكر ورحت معرفاه بنفسي، طول المقابلة بقي قاعد يستفذني وأنا طبعا عادي برد في الحدود بتاعت المقابلة بس، في أخر المقابلة قالي ان شاء الله هنبقي نتصل بيكي، قولتله دا طبعا لأني نجحت في المقابلة راح مبتسم كدا وقالي اكيد، وأنا في اتجاه الباب راح قايل انسه سالي قولتله ايوه راح مسقفلي، بجد أنا فرحت بالحركة مووووت بس بردك فضلت مخنوقة منه

بس أتعلمت من المقابلة دي ان الواحد لازم يكون مش خايف وهو في المقابلة ويبقي فاهم القصد من السؤال وميردش إلا لو اقتنع بأهمية السؤال

أخر حاجه هقولها مش مقابله بس كلمتين مقتنعة بيها أوي

لا يمكن ان تتيح لك فرصة الانطباع الأول إلا مرة واحدة

الانطباع الأول يدوم طويلا

34 comments:

الطائر الحزين said...

رهبة الزيارة الأولى للمكان الجديد لازم تكون موجودة المهم أنها لا تدوم طويلا ولا تخرجك من التركيز

تحياتى

عصفور المدينة said...

هو أنا غلطت في العدد ولا دي الدفعة الأولى
على كل مواقف مفيدة جدا
شكرا لك

Anonymous said...

ايه يا بنتى الحركات الجامده دى
بجد الناس اللى بتتنطط على الخلق دول بيبقى انسب حل معاهم الهدوء والرد المفحم ... وبجد متخيلاكى جداوانتى بتردى بتلقائيه ودبلوماسيه زى ما متعوده منك على طول
بجد يا سالى مش عارفه انتى عارفه كده عن نفسك ولا لا ... بس انتى فيكى زكاء وحكمه بجد لو عرفتى تستخدميهم صح هتعرفى تحققى احلامك وطموحاتك ... وبجد مش بقول كده عشان انا صحبتك بس عشان انتى مبتتفهميش صح غير لما الناس تقربلك جدا
بارك الله فيكى اختى فى الله وثبتك على الحق واعانك عليه

ما علينا said...

رؤية

رؤية لها رؤية اخرى
رؤية ترى ما هو بين السطور
وما هو خلف الوجوه

رؤية باطن الظاهر

موقف صاحب البرج العاجي
كاد ان يستفزني
لكنك لحقتي بي وهدئتي من روعي
بتصرفك معه

انا اصلي بقى
احب الناس اه
واحب التمس لهم العذر
لكن حد يعيش ويتنطط على
او على حد تاني قدامي

باتحول وابقى ذات نفسية شريرة
يمكن ان اصل به
الى ان يكره ذاته
بكل هدوء وادب وذوق

طبعا لما نادى عليكي وانتي خارجة وصقف لك

توقفت والتفتي بهدوء
وبعد التصفيق
ابتسمتي ابتسامة هادئة
هذا تخيلي للموقف

دي طبعا خبرات غالية جدا
كرم منك ان تجودي بها علينا


لكن نتوقف لحظة
الانطباعات الاولى لا تدوم طويلا
عند كل البشر

والا فلنقر بمنطق القولبة
وحكم الموقف الواحد
ليس من العدل بشيء
ان نصدر احكامنا او نثبت انطباعتنا عن شخص
من موقف واحد اول
ربما تحكمه فيه ظروف غير اعتيادية
وعدم الالفة

هذا عامة


ولكن انا افهم مقصدك
بأن هناك مواقف
على المرء ان يدرك
ان الانطباع الذي سيؤخذ عنه
سوف يحدد أشياء كثيرة وهامة في حياته
وعليه ان يستغل

فرصة الانطباع الاول


مراسلتنا رؤية
نقلت لنا
من بين السطور
ومن عمق المواقف
ومن خلف الكلمات

معكي
gameela_bouheerade@yahoo.com

سندباد said...

كل بوستاتك ليها هدف وليها معني مجهودك واسلوبك يخلي اي واحد يدخل المدونة بتاعتك يحس ان وقته مضعش علي الفاضي تحياتي

بيدو said...

الانطباع الاول يدوم طويلا وغاليا هو الانطباع الصحيح
ويا سالى المقابلات الشخصية دي اهم حاجة فيها الثقة بالنفس عشان بتبهر اللى قدامك حتى لو انتى أقل من اللى هو عايزة
وبعدين هو انتى دايما مش عارفة انك رايحة مقابلة شكلهم مستقصدينك
تحياتي

الفاتح اليعقوبي said...

في حالة المقابلات الشخصية هدوء الاعصاب والبرود والابتسامة اللي ماسكة الوش اعتقد ان ده هو الحل
اكثر حاجة تضايق اي شخص بيستفزك هي انك متظهرش استفزازك ليه

وجامدة حكاية الكورسات دي انا اكتر حاجة اكرهها في حياتي فعلا هو الانجليزي وان حد وانا بكلمه يعد يرطم معايا بالانجليزي اه بفهم بعض الحاجات بس بتضايق من البشر اللي عايشة الدور اوي

اما عن الاستفزاز او ان حد يتنك دي احسن حاجة يتاكل قلم يجيب اف ام بعدها عشان يبطل
والسلام

جمعاوى said...

الحمد لله إنك حكيتى المواقف دى

علشان الواحد يتعلم

لان الوةاحد داخل على كذا

إنترفيو

رربنا يستر


جزاكم الله خيرا

نـــــــور said...

ماشاء الله ، جميل جدا انك بتستفادي وبتتعلمي من كل موقف بيمر بيكِ

وفعلا الانطباع الاول يدوم طويلا ..

الزيارة الاولى ولن تكون الأخيرة ان شاء الله .. :)

Sally said...

الطائر الحزين
أصبت الهدف


فالتركيز علي الهدف
اهم اسباب النجاح

Sally said...

عصفور المدينة
اهلا بيك مجددا برؤية

انت مغلطتش في العدد
ودي بردو مش الدفعة الاولي
انا كتبت 3 مواقف و كلمتين

سعيده جدا بمتابعتك لمدونتي

Sally said...

ياسمين
مش بقولك مظبطاني
رايك فيا بجد هو التاج
تاج علي راسي ياقمر
ربنا يوفاقك ويحققلك احلامك
يارب

Sally said...

ما علينا
يا يابنتي دا
الكلام دا بجد كتير عليا اوي
مش للدرجه يعني

بصي بقي بخصوص
الانطباع الاول يدوم طويلا
فانا فعلا بتكلم ع الموقف
ان الواحد ممكن يكون شخصية جامده اوي
بس ميعرفش يثبت نفسه في الانترفيو
فيضيع او العكس
فقصدي انك تركز في الانطباع الاول انك تظهر شخصيتك لانك لو بنت بشخصية غير شخصيتك ممكن يكون الشغل مش ملائم ليك وتفشل بعدين
فهماني

عموما سعيده جدا جدا
بالتواصل معاكي
وهبقي اسعد قريب

Sally said...

سندباد
ربنا يكرمك يارب
ويديك بركة الوقت
لك احترامي كله

Sally said...

بيدو
عندك حق
لا اصلي اصلا مكنتش اعرف ان في حاجه اسمها مقابله شخصية
كنت تخلف بجد يعني

بس الحمد الله
ربنا كان بيكرمني
ع الاخر يعني

Sally said...

اليعقوبي
منور ي عز
بصراحة انا كان نفسي اديلو قلم فعلا

او حتي اقوله ابقي سيب قلمك في البيت
وانا هسلفك قلم
ههههههههه

بس نعمل ايه في اللياقه
بس متخفش رخمت عليه بعد كده بردو
اصلوا كان منظم الدوره كمان
يعني حاجه تخنق بجد

Sally said...

جمعاوي روش طحن
طيب الحمد لله

بس
حضر نفسك كويس
واتكلم مع ناس
دخلت انترفيوهات

واوعي تقولي
فكك مني

Sally said...

نور
لكل امروا من اسمة نصيب

منورة المدونة في زيارتك الاولي

وهذا هو الانطباع الاول عنك
وسيدوم طويلا

سالي

ahmed mefrh said...

عندما يمتلىء المرء اقتناعا بنفسه و بالاخرين و ليس لدرجه الغرور يستطيع ان يدخل الى المعترك بصدر مفتوح
شكرا على البوست
ابو مفراح

ياسر سليم said...

سلام عليكم

انا دخلت قريت البوست ده قبل كده وفاكر انى علقت علقت عليه

دخلت لقيت انى ما علقتش ولا حاجة

عموماً اللى عجبنى فى الموضوع

ان انتى بتستفادى من كل حاجه بتقابلك

يعنى بتتعلمى من كل اللى بتمرى بيه

والموضوع ده مش موجود عند كل الناس

يعنى ربنا يكرمك

Sally said...

ابو مفراح
اهلا بيك في زيارتك الاولي لرؤية
البدايات هي ما تصنع الفارق
تحياتي لك
وشكرا علي كلمات الرقيقة

FloNa said...

ربنا يكرمك يارب يا رؤية :)

Sally said...

ياسير سليم
ماشي ولا يهمك
ما بردو كنت لسه
هقولك انك اتاخرت
خلاص ولا يهمك

عندك حق لازم الواحد يتعلم
من المواقف اللي تقبله

والقران كرر كتير
افلا تتفكرون

وجودك متميز دوما ياسير

Sally said...

فلونا عندنا
يادي الهناء
يادي الهناء

منورة ياقمر
ربنا يكرمك

فرحت جدا بمرورك

بحب الحرية said...

دمتي بخير عزيزتي :)

Sally said...

بحب الحرية
شاكره تواجدك

صاحب البوابــة said...

بالفعل أتفق معكِ تماماً

فالانطباع الأول يدوم طويلا

فعلا

تحياتي

يا مراكبي said...

بكرة إن شاء الله هتبقي إنتي اللي بتعملي إنترفيو للناس وتفتكري الأيام دي وتبتسمي

ويم ما تكوني إنتي اللي بتعملي الإنترفيو للناس هيكون الإنترفيو بتاعك إنتي صعب جدا وعلى مستوى أخطر من كده بكتير

إبقي إفتكري إن المراكبي قال

Sally said...

صاحب البوايه
وصاحب ارقي الانطباعات لدي
سعيده بمتابعتك لمدونتي

Sally said...

باشمهندس احمد
تعليقاك اسعدني اوووي
اصل انا نفسي فعلا نفسي
اتخصص في ادارة الموارد البشرية
وكلماك دا انا معتزه بي جدا

شكرا يامركبي
وجودك دوما متالق

بيدو said...

رؤية

فينك من زمان وفين البوستات الجديدة
منتظرين تدوين راقى زي ما عودتينا

Sally said...

هنزل البوست الجديد
اهو يابيدو
شكرا لمتابعتك

Dr cool بادّن في مالطا said...

مواقف جميلة فعلاً

الموقفين الأولانيين ، الجميل فيهم إن حضرتك مش كنتي عارفة إنهم مقابلة شخصية ، و ده في رأيي كان في صالحك ، بحيث إن حضرتك اتعاملتي بتلقائية و بدون رهبة المقابلة الشخصية ، و ده ساعد أكتر في تحديد مستواكي الحقيقي في المقابلة الأولى و في ظهورك بشكل طبيعي في المقابلتين ، دون تجمل زي ما حضرتك قولتي

الموقف الثالث ، أحسست منه إن حضرتك شخصية سياسية ناجحة ، الإجابات كانت تتمتع بالذكاء السياسي و الاجتماعي معاً

وفقك الله في باقي حياتك الدراسية و في حياتك العملية و الاجتماعية القادمة بإذن الله

Sally said...

د/عمرو
يا هلا وغلا
جزاك الله خير علي
كلاماتك ودعواتك الطيبه
ولك مثل يا دكتور