عجبي

انا بعتذر عن فتره الغياب الطويله دي
بس واللهي شويه الكمبيوتر بايظ وشويه مفيش وقت وحاجات كدا كتير

معلش اعذروني وان شاء الله هتابع مدوناتكم اللي افتقدتها جدا جدا قريب

هو الكمبيوتر لسه بايظ بس ولو

انا قولت اكتب كدا حاجه سريعه للعم صلاح جاهين

كان بيقول

عالم اللوع اضخم كتاب في الارض
بس اللي بغلط فيه يجيبه الارض
اما الصراحه فامرها ساهل
لكن لا تجلب مال ولا تصون عرض
عجبي

يا باب ايا مقفول امتي الدخول
صبرت ياما واللي يصبر ينول
دقيت سنين الرد يرجع لي مين
لو كنت عارف مين انا كنت اقول
عجبي


لا تجبر الإنسان ولا تخيره
يكفيه ما فيه من عقل بيحيره
اللي النهارده بيطلبه ويشتهيه
هو اللي بكره ح يشتهي يغيره
عجبي


زحام وابواق سيارات مزعجة
اللي يطول له رصيف يبقي نجا
لوكنت جنبي يا حبيبي انا
مش كنت اشوف ان الحياة مبهجة؟
عجبي


انا اللي بالامر المحال قلبي اغتوي
شوفت القمر نطيت لفوق في الهوا
طلته ماطلتوش وايه انا يهمني
وليه... مادام بالنشوة قلبي ارتوي
عجبي


انشد ياقلبي غنوتك للجمال
وارقص ف صدري من اليمين للشمال
ماهوش بعيد تفضل لبكره سعيد
ده كل يوم في الف الف احتمال
عجبي


المهم بقي تدعولي كتير جدا ان ربنا يوفقني
بجد متنسوش لاني محتاجه الدعوه دي اووووي

24 comments:

الطائر الحزين said...

اللهم اجعل كل سهل لك سهلا وكل صعب ان شئت برحمتك وقدرتك لك سهلا


حمدا لله على سلامتك

عصفور المدينة said...

حمدا لله على سلامتك

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

الحمد لله على سلامتك

كلمات صلاح جاهين ليها مذاق خاص واول كلمة تيجي على بال الواحدبعد ما يقرالو هي عجبي

وعجبي

Anonymous said...

حمد الله على السلامة ياسالى كنت مستغرب قوى عشان مكنتش بشوفك على لنت ..ربنا يوفقك ان شاء الله ...ويسرلك الصعب كله وتنجحى ان شاء الله....طبعا كلمات ابو صلاح مفيش اى تعليق عليها...عجبى.
انا نشرت اولى تدويناتى ععايزك تشرفينى بالمرور الكريم...ومتنسيش تسبى التعليق هيهمنى قوى التعليق...الينك اهوهhttp://www.roayaty.blogspot.com
ومتبقيش تغيبى قوى كده...محمود على.من مقاطعة العمرانية..غرب الجيزة..والله ولى التوفيق..

Sally said...

الطائر الحزين
جزاك الله خير
ولك مثله ان شاء الله
والله يسلمك يا طائر

Sally said...

عصفور المدينة
الله يسلم حضرتك

Sally said...

الالم وامال
اهلا بيك في رؤيه اولا
والله يسلمك يا محمود

وعلي رايك
عجبي علي عجب جاهين

Sally said...

ربنا يكرمك يا محمود
وجزاك الله خير

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
مدونه كتيرجميله كتير كتير راقيه
و لاكن هل تعلمي ان صلاح جاهين من الذين اساءوا للدين..؟ نعم
اقرئي كتاب الاستهازاء من الدين و اهله و هو للشيخ القحطاني صاحب كتاب حصن المسلم هو كتاب صغير للاذكار
يقول فيه انه جاء في جريده الاهرام و ذكر العدد ان صلاح جاهين رسم صوره في الجرده عباره عن رجل عربي يركب الحما بشكل مقلوب و تحته تسع فرخات و عنوان الصوره محمد افندي جوز التسعه؟؟؟
ان كان يقصد ؟؟
فله من الله ما يستحق....

مشروع انسان said...

اهلا بحضرت
وربنا يعينك
ويقويكى
ويعططيكى ما تريدن
وزيادة

Sally said...

غير معروف
هو انا معرفش القصه دي
ومسمعتش عنها قبل كدا

عمتا انا اخدت شي عجبني ومناسب لفكري
ممكن مثلا يكون في عالم صهيوني لكن هو عنده علم يميزه عن غيره ... هل هرفض العلم دا لان هو صهيوني؟ ... اكيد هحاول اخد اللي عنده واضيف عليه كمان عشان ابقي افضل ومش هنكر عليه فضله عليا ...

الحكمة ضلت المؤمن اينما وجدها فهو اولي الناس بها

Sally said...

امام الجيل ربنا يعزك يارب
ويجعلك للمتقين اماما

Hussam El Din said...

السلام عليكم و رحمة الله ..... كلمات معبرة و معانى جميلة..هكذى يتميز صلاح جاهين بيعرف يقول و يوصف اللى جوانا و مش عارفين نقوله....ربنا يكرمك و يعزك و هدعيلك دعوة خاصة ان شاء الله عشان تعدى الأمتحانات على خير و جزام اله خيرا على المعانى الجميلة

Sally said...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ازيك يا باشمهندس حسام
اهو بقولك باشمهندش مش يادكتور اهو
:)

فعلا صلاح جاهين ... السهل الممتنع
جزاك الله خير لدعائك
اسعدني مرورك

العاشق....محمد على said...

ايه ياسالى انتى مش عايزة تزورى مدونتى الجديدة ولا ايه.....انا هعمل انى مبعتلكيش عنوانها..هبعتهوالك اهوه...
www.roayaty.blogspot.comاشوفك على خير وربنا يوفقك فى الامتحانات ان شاء الله...والله ولى التوفيق.

Anonymous said...

حمد الله على السلامه .... ايه الغيبه دى كلها
جاهين ؟؟ اختيار موفق من ضمن ربعياته اللى مليانه حكم :)

كش ملك said...

وعجبى

حمدلله على السلامة :)

Sally said...

محمد علي
ابدا واللهي انا شوفت مدونتك فعلا
بس يمكن ساعتها معلقتش بس
بس انا هرروح تاني اعلق اهو

Sally said...

الله يسلمك يا ياسمين

بقولك خدي دي ليكي
"خوض معركتها زي جدك ما خـــاض
صالب و قالب شفتك بامتـــــعاض
هي كده ما تنولش منها الأمــــل
غير بعض صد ورد ووجــاع مخــــاض
عجبي !!!!"

Sally said...

محمد عندنا ياهلا ياهلا
الله يسلمك يا محمد

وعجبك
:)

The Manager said...

ويلكم باك

نورتى التدويين من تانى يا سالي

اختيارك جميل قوي كالعادة

كل سنة وانتى طيبة ومعلش جت متأخرة لأني كنت مسافر ولسة جاي الناهردة ومش كنت بشوف النت اصلا للأسف

شدي حيلك فى الإمتحنات وربنا يوفقك دايما يارب

واكيد هندعيلك دايما إن شاء الله

بيدو said...

كل سنة وانتى طيبة يا رؤية وعدت للتدوين ومنتظرك

يا مراكبي said...

بندعيلك بالتوفيق بإذن الله تعالى

shimaa said...

السلام عليكم
معنى كلمات جميلة