عندما تدعو لي

بالطبع هناك من افكار أصدقائنا ما نشاركهم فيه
لذلك
ساترككم مع تدوينة لصديقتي سلمي
"عندما تدعو لي بالصحة
فادعو لي بان استخدمها في الجهاد في سبيل الله
عندما تدعو لي بالنجاح
فادعو لي بالنجاح في اختبار الله
عندما تدعو لي بالزوج الصالح
فادعو لي بان اكون سيدة حور العين له بالفردوس الاعلى
عندما تدعو لي بالرزق
فادعو لي بان انفقه في سبيل الله
عندما تدعو لي بالحب
فادعو لي بان يكون حب الله اكبر من حبي لنفسي
عندما تدعو لي بالاصدقاء
فادعو لي بان يكونوا مخلصين
عندما تدعو لي بالسعادة
فادعو لي بان تكون سعادتي في اسعاد الاخرين
عندما تدعو لي بان يسامحني الله
فادعو لي بان اكون متسامحة مع الاعداء قبل الاصدقاء
عندما تدعو لي بان اقابل اصدقائي
فادعو لي ان اقابلهم على سرر متقابلين
عندما تدعو لي بالجنة
فادعو لي ان اكون في الفردوس الاعلى
عندما تدعو لي
فتذكر انني خلقت لكي اعبد الله
فادعو لي بما يساعدني على عبادة الله وعلى تطويع نفسي"

39 comments:

Sally said...

الاصدقاء كالنجوم يضوا لنا الليالي المعتمه
...

ونهتدي بيهم اذا ظللنا الطريق
...

ويزينوا لنا اجمل الليالي

سالي

saiaf said...

الاصدقاء كالنجوم يضوا لنا الليالي المعتمه
...

ونهتدي بيهم اذا ظللنا الطريق
...

ويزينوا لنا اجمل الليالي



اسال الله ان يحقق لكى كل ما تريدى



تحفة الكلام ده .... لما حد يدعيلى يقولى كده :)

SERENITY8 said...

"تذكر انى خلقت لكي أعبد الله" فعلا - قل إن صلاتى ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين- خلقنا بتعبد الله فهيا بنا لنجعل ماوهبنا الله عز وجل إياه مسخرأ لعبادته وألا نغلب أهوائنا وارادتنا على شرع الله سبحانه وسنة حبيبه صلى الله عليه وسلم... ربنا يدخلنا جميعاً الفردوس الأعلى مع النبيين والصديقين والشهداء وحسن أولئك رفيقا.

Anonymous said...

ما هذا ماشاء الله عليكى انا اول مره اعرف انك بتكتبى مقالات ومدونات ما شاء الله بجد انا بدات افكر فى انى انا كمان اكتب وان شاء الله هتابع الموقع دا على طول

Anonymous said...

ويا رب تكتبى احسن وتكون كتاباتك مؤثره فى عباد الله بان تجعلهم بقتربون اكثر من خالقهم ويا رب اسجب للدعاء اللى انتى كتبتيه ليكى ولجميع المسلمين

د/ شيماء said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما شاء الله .. كلام مؤثر فعلا

وصدقاً .. خير الدعاء ما كان عوناً للعبد على طاعة خالقه

جزاكِ الله وجزا صديقتك كل خير ..

Anonymous said...

السلام عليكم


مقالة جميلة جدا وكلام اجمل

ربنا يكرمكم انا فعلا اتأثرت بالكلام ده

وياريت تدعولى انا كمان

الطائر الحزين said...

الله الله الله

واثنان تحابا فى الله

Rehab Saber said...

:)

ربنا يرضى عنك

shimaa said...

كلامك أكثر من رائع
بجد جميل جدا
مفيش تعليق الا انكم تدعولى
واشكرك

Anonymous said...

بجد حلوه

Anonymous said...

الي صديقتي العزيزة سالي

لا اجد من الكلمات ما يكفي لوصف مدى شكري لوجدك في حياتي و لكنني ارج وساسعى دائما لان نكون معا لتكون ليالي مضاءة

شكرا لكي
سلمى

Anonymous said...

سيف
جزاكم الله خيرا كثيرا فقد كنت اول من قال لي رايه ن هذا البوست وشجعني على نشره

شكرا لك وان شاء الله اكيد هدعي لك كده
سلمى

Anonymous said...

امين امين امين امين
شكرا للدعوة دي ي طارق وربنا يستجيب لنا ان شاء الله

سلمى

Anonymous said...

استاذ احمد
سعيدة ان البوست عجبك و ان شاء الله سالي اكيدهتستمر في الكتابة واعتقد لو راجعت مدوناتها اللي فاتت هتلاقي حاجات جميلة جدا وانا واثقة انها هتستمر في الكتابة احسن و احسن لانها كما عرفناها مبتكرة ومتجددة
وياريت تعمل مدونة لاني واثقة انها هتكون جامدة جدا
سلمى

Anonymous said...

د شيماء
جزانا واياكم
يارب كلنا نتعلم ندعي لبعض بحب لكي يستجيب الله ولان العاء لبعضنا هيزيد من قربنا لبعض
سلمى

Anonymous said...

محمد
اكيد هندعي لك معانا وندعي لكل المسلمين ويارب ربنا يستجيب لدعائنا جميعا امين
سلمى

Anonymous said...

الطائر الحزين
نعم اثنان تحابا في الله
ادعو الله ان ينعم علينا جميعنا بمث هذا الحب دائما لانه خير معين على الحياة برضا وسعادة ويقرب اكثر الي طريق الله
وبالطبع ادعو لك بالسعادة وان يبعد الله عنك الحزن
سلمى

Anonymous said...

غيداء
ربنا يرضى عنا جميعا يارب امين
سلمى

Anonymous said...

شيماء

شكرا ليكي كثيرا
وربنا يكرمك ويوفقك ان شاء الله
واكيد هندعي لك
خير الدعاء ادعاء لاخيك بظاهر الغيب
سلمى

Anonymous said...

حراس الحقيقة
بجد شكرا
جزاك الله خيرا
سلمى

يا مراكبي said...

ونعم الأصدقاء فعلا .. شيء رائع فعلا .. أدام الله هذه النعمة عليك

Anonymous said...

امين يارب

وربنا يرزقنا كلنا دايما اصدقاء في الحياة ينوروا لنا طريقنا

للمراكبي
سلمى

ahmed_k said...

دعوات جميله
نسأل الله ان يتقبل
اللهم انا نسألك من خير ما سألك به عبدك وحبيبك محمد عليه الصلاة والسلام
ونعوذ بك من شر ما استعذك منه عبدك وحبيبك محمد صلي الله عليه وسلم

ربنا يتقبل منك ومنا صالح الدعاء

والسلام ختام

•«ρяoιd»•™ said...

صديقي أين أنت في هذا العالم الغدار

في عالم ليس به للصداقة إعتبار

مللت كثرة السؤال حتي عقلي احتار

أم لم تخلق و سيظل العالم يرد الإعتذار

تحياتي

Anonymous said...

استاذ احمد

امين امين امين وشكرا ليك على الدعاء الجميل
خير الدعوات هو ما يكون من الكتاب والسنة وما يخرج من قلب العبد دعوة مخلصة يارب يستجيب كل دعواتنا امين

Anonymous said...

تحياتي لك proid
واتمنى لك انتجد صديق مخلص قريبا
لان الحياة بدون اصدقاء لا تطاق

سلمى

ياسر سليم said...

ربنا يبارك فى صديقتك سلمى ..
وقوليلها تعملها مدونة بقه عشان نشوف الإبداعات بتاعتها دى
وباين علينا هنستفيد منها كتير

موناليزا said...

مااجمل دعائنا لبعض بظهر الغيب
وعندما تدعوا لى بان يرضى الله عنى
ادعو ان ارضى اولا عن الله

Hazem Sallam said...

اعجبتنى كلماتكم

Anonymous said...

استاذ ياسر سليم
شكرا جدا ليك وان شاء الله هفكر في ان انا اعمل مدونة واتمنى وقتها اني اشوف تعليقاتك فيها كتير
سلمى

Anonymous said...

عزيزتي الموناليزا
امين وادعو الله ان يستجيب لكي خير دعواتك
سلمى

Anonymous said...

عزيزتي الموناليزا
امين وادعو الله ان يستجيب لكي خير دعواتك
سلمى

Anonymous said...

al _wa3d
شكر لك اعجبني تعليقك كثيرا
سلمى

maha said...
This comment has been removed by the author.
maha said...

سلام عليكي يا سالي
رؤية
مدونة جميلة جدا و غنية جدا و بتعبر عن نفسها بكل حرف بتكتبيه
استمتعت بوقتي وانا بقرا بعض تدويناتك
جميل تحررك من الدراسة و قيودهاو مبروك لمرور اول عام تدويني ليكي عقبال 100 عام في عالم التدوين
:)
تحليلك لفيلم "ليله البيبي دول" كان جميل جدا
__________

البقاء لله في حاتم ربنا يغفرله ويثبته عند السؤال و يصبر والدته و اهله فعلا اتمني لو تكون خاتمتي زيه ويكون ربي راض عني
..
ليا زيارة تانية قريبة شاء الله
سلام
مها

Sally said...

مها
يعني بجد شكرا اووووووووي علي اهتمامك
اسعدني تعليقك للغاية
جزاكم الله عني خير
سالي

Sally said...

لكل من علق
شكرا لكم
دوما وجودكم هو
الاضافة الحقيقية لرؤيتي

شكر خاااااااااص
ل ســـلـــمـــي

doaa said...

الدعاء رائع
ربنا يكرمك ويعدك ويستجيب دعائك
دعاء