محكمة الأبناء

في ظل الرغبة والسعي الصادق لان تكون القدوة والمثل الاعلي
تفاجئ انت بصرخات النقد والرفض
وان طريقتك واسلوبك لم يكونوا ابدا يوما الاكثر اقناعا بالنسبة لهم
وانك كثيرا ما خيبت توقعاتهم
وان تلك الانجازات ربما تكون انجازات مزعمة من قبل مخيلتك


هذه وجهة النظر
لم تكن الا لشخص تمنيت لهم من اعماق قلبك ان يكونوا افضل منك
بل ان يكونوا الافضل مطلقا .. بكل صدق .. بفطرتك .. لانه ابنك
!!!

.......................

اتخيل هذا المشهد
اتخيل ان تتحدث ابنتي عن انجازاتي كما انها لم تكن شي
متعجبه من كل شي (شغلي; فهي تتمني ان يكون اهلها في ميدان عمل مختلفه، اسلوب تعاملي معها، اسلوبي في ادارة يومي، طبيعة شخصيتي، بل ومن توقعاتي فيها)
ربما كانت هي في هذه اللحظة ... تحاكمني علي كل حياتي
نعم أنها محكمة الأبناء للأباء

.......................

وعلي أن أعد نفسي لهذا الموقف
لانني اتمني ان يقول لي ابنائي بصدق
انني مثل وقدوة لهم في الحياة
...
وهذه كالعادة هي النهايات السعيدة التي يحلم الجميع بها
ليشعروا بنجاحهم في نجاح شخصيات ابنائهم
ولو اختلفت أراء وشخصيات أبنائهم عنهم
وهذه هي النهاية التي دوما ما تحتاج الي جهد ودأب اكبر

.......................

حقيقي صعب علي بلورة هذه الفكرة
ولا أعلم اذا كنت نحجت في بلورتها ام لو انجح!
ربما لانها من الافكار التي ترهقني كثيرا
وربما لانها تلمس تخوف من تخوفات المستقبل
ربما عبير شهر رمضان وما يتعلق به من افكار محاكمة الذات
وربما هناك شيء اخر تكشفه لي تعليقاتكم
...
ربما

12 comments:

فاطمة جلال said...

السلام عليكم ... صديقتى سالى ... هكذا انتى دائما متألقة ومتميزة دائما ... حلو قوى الموضوع واحلى حاجة عجبانى فيه هو انى شايفة فيه رؤية فلسفية متعمقة ،ورأى صادر عن فكر عالى دائما بيقنعنى ودايما بفتكره .. الى الامام دائما يا حبيبتى
وعايزة اقولك كل سنة وانتى طيبة .. ورمضان كريم

سلمى عبد العزيز said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سالي ازيك

انا شايفة انى مختلفة معاكي تماما في موضوع المرة دي ليه اخاف من محاكمة اولادى او حتى اعمل ليها حساب وانا اصلا رؤيتى هي لاولادى لمستقبلهم وحياتهم ولدينهم ووطنهم ليه هيكون في اختلاف بينا وبين اولادنا لو كنا دايما بنحاول نطور نفسنا

المفروض اني كانسان بدور دايما على رضا ربنا اللي مش هيجى لو انا ما ربتش اولادي صح عشان يرفعوا شان الاسلام والوطن كله يعنى في الاخر انا مش بشتغل واتقدم في حياتى انتظارا لمحاكمة اولادى انا بشتغل وبتقدم في حياتى انتظارا لثواب ورحمة ربنا في الاخرة انتظارا للجنة اللي مش هتيجى الا اذا عملت كل اللي عليا في الدنيا ومنها تربية اولادي.

ولو رضيت ربنا ما اعتقدش ابدا انى هخاف من محاكمة اي انسان حتى لو كانوا اولادي
يلا كفاية عليكي كده
سلام

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :
انا ايضا يراودنى هذا الشعور والذى يتمثل فى ((( هل سوف اكون ام ناجحة )))
وبالطبع لم اجيب على هذا السؤال حتى الان.
ولكن هل سوف اتجنب معهم ما كنت اختلف فيه مع اهلى واطبق معهم ما كان يرضينى ؟.....
حقا لا اعلم .....
ولكننى مقتنعةتماما بالاختلاف وان لكلا منا اسلوبه فى الحياه . ولذلك فالمهم ان نتفهم من حولنا جيدا حتى نتوصل الى ذلك الاسلوب وبالتالى نصل الى نقطة اتفاق.
والاهم ان ندعوا الله ان يلهمنا الصواب فى جميع احوالنا , حيث ان مايفيدنى قد يضر غيرى واقصد بهذا ان اسلوب تربيتى نفعنى كثيرا فى حياتى وقديكون هذا الاسلوب لا يصح مع غيرى. وفى النهاية كل شئ رزقا ونصيب.....
((((( اقول لكى اسفه على غيابى يا من اجمل السطور فى كتابى)))))

Brownie said...

They will diagree with u of course , no matter how succesful u r but what is important that they dont underestimate u

Anonymous said...

سالى انا بس جيت اسلم عليكى لانك واحشنى جدا ومش عارفه ازاى اوصلك




مها محى الدين

my24434 said...

بحب الدعاء اللي بيقول
اللهم اغفر لي ما لاي يعلمون
واجعلني خيرا مما يظنون

Sally said...

فاطمة
وعليكم السلام
بصراحه يعني الكلام دا كتير اوووي بجد
بس اجمل ما فيه انه منك

Sally said...

سلمي
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ليه هيكون في اختلاف؟
عشان دا عادي جدا وطبيعي .. العادي ان يكون في اختلاف
والقصه ان الاختلاف دا ميولدش خلاف

عارفة فكرة
ابدا وعينك علي النهاية
يعني مثلا جاهد نفسك في عمل طاعه وانت بتفكر في الثواب ..

طوري نفسك
وانتي بتفكري انك تكوني قدوة لاولادك
دافع يعني
نفس المضمون


واكيد ديما الهدف الاصلي هو اننا نرضي ربنا

عشان كدا قولت
وعلي أن أعد نفسي لهذا الموقف
لانني اتمني ان يقول لي ابنائي بصدق
انني مثل وقدوة لهم في الحياة

انا متفقه معاكي تماما يا سلمتي
D:

Sally said...

وعليكم السلام ورحمة الله
شيري
فعلا لكل منا اسلوبه في حياة
ولكننا نحمل جزء من الاخر
ولا يمكننا الانفصال عنه

علي فكره انتي مبتغبيش
ديما ليكي حضورك

Sally said...

Brownie
you are the one who catch my point

Sally said...

مها محي
اهلاين
انتي كمان وحشاني
ووصلتيلي اهو
:]

Sally said...

mY
انا كمان بحب الدعاء اللي بيقول
اللهم اغفر لي ما لاي يعلمون
واجعلني خيرا مما يظنون