خيالاتك خيالات

انا ممن يقيدون البشر بخيالاتي فيهم

واناس غيري يفعلون

..

وحين نفعل ذلك

فبالطبع سياتي اليوم الذي يقال لنا:


''

اذا كنت تعتقد اني جرئيه

فجريئه انا .. ولكن

بين خيالاتك وانا خيالات


واذا كنت تعتقد اني متمرده

فتمردده انا .. ولكن

بين خيالاتك وانا خيالات


واذا كنت تعتقد اني فيلسوفة

ففيلسوفة انا .. ولكن

بين خيالاتك وانا خيالات




فان كنت تتخيل

بافكارك انت

وأدائك انت

وتصوراتك انت

وقناعاتك انت

واسلوبك انت في التطبيق

وتقيمك انت للامور

فتوقف


توقف

فانا لست خيالاتك ولن يطابق احد خيالاتك



ارجوك تحرر


تحرر من خيالاتك

فانا لن اطابقها


واذا كنت تعتقد اني

ليس إلا ما تعتقد

فبين خيالاتك وانا خيالات

ساكون اعلي .. وساكون اقل

وسنبقي دوما بالخيالات مقيدون


اتركني


اتركني اتعايش في الموقف بطريقتي انا

اتركني لادائي

لا تقيدني بخيالاتك في




فقط تقبلني

دون خيالات''

33 comments:

Unknown said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سالي حبيبتى
ازيك

(تقبلنى انا دون اي اضافات فسترانى وقتها وسترى حقيقتى
سترى انى بشر وانى انسان
فقط سترانى وعندما ترانى ستفهمنى وعندما تفهمنى سنتقابل عند نقطة الاتفاق او اللا اتفاق ولكننا فقط سنتقابل
فقابلنى هناك كما انت وكما انا متفاهمين لاخطائنا وعيوبنا و مزايانا)

يلا شوف هنتقابل بقى الساعة كام وفين عشان انتى وحشانى

Sally said...

الله
الكلام دا حلو اوووي ياسلمتي

عارفه
انا عارفه انك انك بتعملي دا معايا

فينا نتقابل في اي مكان
وفي اي زمان
عشان القصه بس
اني ابقي معاكي


بحبك يا سلمتي
ودا فعل ودون خيالات

mohamed said...

دائما ما نقع اسرى تصورات وخيال الأخرين
وعندما نرفض هذا التخيل نتهم بعدم الموضوعية

منة الله said...

ايه يا مجرمة انتي الكلام التحفة ده

جميل اوي

http://baddan-fee-malta.blogspot.com/2007/10/blog-post_14.html

saiaf said...

اعتقد ان لكل منا تصنيفاته البشريه

وعندما يحتك الفرد منا بافراد اخرى فيبدأ عقله المبرمج في تصنيف الطرف الاخر وتبويبه ووضعه في صورة ما ( قد يقول عليه فيلسوف وقد يقول متشدد او ..... ) وهذه التصنيفات المبرمجه تكون بناءا على خبرات الفرد في الحياه وفلسفاته وثقافاته ... فهي ليست خيالات ولكنها اتعقادات وتوقعات
المشكله اننا نتوقع ونصدق هذه التوقعات ... ولا نترك مجالا للشك فيها او فرصه للطرف الاخر لتكذيبها

يا مراكبي said...

ده أمر طبيعي في كل التعاملات بلا استثناء

نحن نتخيل أشياء ونتوقعها ثم ننصدم اذا ما وجدنا عكسها .. لأن كل ما نتمناه يكون اعلى بكثير من سقف التوقعات

ياسر سليم said...

أنا معاكي في اللى بتقوليه

بس


أكيد قصدك هنا (فقد تقبلني)

فقط بالطاء .. صح ؟

Sally said...

محمد
"دائما ما نقع اسرى تصورات وخيال الأخرين
وعندما نرفض هذا التخيل نتهم بعدم الموضوعية"

مفهمتش قصدك
عذرا
ممكن توضح؟

Sally said...

منة الله

الله يكرمك يا سيتي

حلو اوووي البوست خصوصا

مشكلتان هما ، يقع فيهما الكثير
الأولى : الانبهار بالصورة الأولى ، التي حملت جانباً واحداً فيصعب على المرء تقبل أي أخطاء في الجوانب الأخر ، هذا إن خلت الصورة الأولى من أخطاء ، و غالباً ما تكون كذلك ، لأنها غالباً ما تكون متجملة ، أو تحمل على الأقل الجانب الأجمل
و الثانية : و هي أخطر من الأولى و ربما مكملة لها ، و هي استكمال بقية الجوانب دون رؤيتها ، و استكمالها من محض التخيل و التوقعات ، فثمة صدامات عنيفة ربما تحدث لو لم توافق الواقع

أن تحدث هذه الصدمات ليس بالأمر المحتوم ، و لكنه لا شك وارد ، ربما وارد بقوة و باحتمالات كبيرة ، وربما مع اكتشاف بقية الجوانب تكون الصورة أجمل مما رسمت ، و يطغى جمالها عما استكملت ، و ليس بالضرورة أن يحدث العكس

" ضد الانبهار " ، هي دعوة ، ليس انتقاصاً من قدر الغير ، فربما يكون أجمل مما تصورت ، و تجد أن انبهارك لم يكن مكافئاً لحقيقته ، و لكن " ضد الانبهار " هي دعوة للوقوف على مشاعر حقيقية ، سواءً كانت بالإيجاب أو بالسلب

و ضد استكمال باقي الجوانب دون رؤيتها ، و لم دائماً نريد أن نسبق الحياة و نحن لن نسبقها ؟! و أفضل الأحوال أن نسير معها و فيها ، لم نتسرع و نعدو نحو صورة قد تكون سراب يحسبه الظمآن ماء ؟! لم نهرول نحو استكمال الجوانب و الصور دون رؤيتها و نتطلع دائماً للحسم العاجل و المتعجل للمواقف ؟!

تمهل و تروَّى ، لعلك تكتشف الأجمل ، أو ربما الأسوء ، اترك لتفسك متعة الاكتشاف ، و اكتشف جوانب أخرى

Sally said...

متفقه جدا معاك يا سياف

فقط
تجديد التوقعات
وتجديد الانطباعات
والتوقف عن التوقع
لنبقي دون خيالات مرهقه

Sally said...

يا مركي

او اقل
اعلي من توقعاتنا او اقل

هي دي مشكلتي

Sally said...

ياسير سليم

اهلاين

اها فقط

اسفه

مش ملاحظ انك ديما مصحح لغوي ليا كدا

:)

تسلم

amar hedar said...

واو بوست رائع بجد

خدي بالك ان مش انا بكتب

دي خيالاتي

Sally said...

amar

اهلاين انت وخيالاتك
في بوست
دون خيالات

مهو بردو في ثقافة التدرج هنا
(:

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله
بجد هو ده الكلام الصح ولكننى أجد ان البعض يصعب عليه تنفيذه فإذا بحثنا فى المشاكل التى حولنا نجد ان معظمها السبب فيها هو ان كل شخص يريد الاخر كما يتصور هو ويصبح يقيمه ويحصره فى دائرة فقط هو من يحددها دون النظر لطبيعة الشخص الاخروالمهم ان يكون الشخص فى صوره تناسبه هو وتناسب طباعه ونجد تردد هذه الكلمات (ياريت كان كذا...,ياريت يتصرف هكذا....,)ونجد انفسنا تسبح فى انفسنا ونريد من الاخرين ان يسبحوا معنا فيها .....
ولكن يجب ان نتوقف لنقول نحن معا سوف نكون هكذا...(وبينى وبين خيالاتك خيالات)
(انا دوما فى انتظار موجة جديدة تأخذنى لأغوص فيها.....)

Unknown said...

ya bent el lazena ... bgad to7fa msh hzar :)

فاطمة جلال said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سالى العسولة .. ايه الكلام الجامد ده.. بجد حلو اوى
وبجد انا متفقة معاكى ومتفقة مع شيرى و شايفة
ان ممكن يكون السبب الحقيقى اللى بيخلينى بجد اعتقد فى شخص حاجة ما هو انى مفتقدة الحاجة دى وببحث عليها عنده علشان كده نفسى الاقيها فيه
زى مثلا لما ازعل حد واكون مستغربة لماذا لا يسامحنى ودى حاجة بسيطة وممكن ينسى .. انا بقول كده لانى مفتقدة تسامحه وبدور عليه
وفى ضوء احلامى وتمنياتى لحدوث الخيال الجميل
اكتشف ان الطرف الاخر شايف الامور بنظرة تانية
وان فعلا بينى وبين خيالاته خيالات
بس لازم علشان نستطيع التلاقى مع االاخرين ان نعثر على الخيالات الموجودة ما بين خيالاتى وخيالات الاخرين ونحاول استيعابها وتقبلها ... لانها حل وسط قد تؤدى للتلاقى

Brownie said...

I always have high expectations about people and that brought me a lot of disappointments but not in your case, you always were better than my expectations and you never seized to surprise me
love you my little whitee

رحاب said...

سالي البوست جميل ولازم فعلا الانسان يتصرف من نابع شخصيته وطبيعته وان محدش يعرفك اكتر من نفسك بس بردوه احيانا اختلاف الاراء والبيئات يضيف لينا وميمحيش شخصيتنا بس لو من حد نقتنع فيه

mahmoud nabil said...

i will reply this on behalf of you ya sally if you don't mind
dear brownie
i want to say that sister sally day after another keep confirming and emphasizing that she has such great imagination and she is an articulate girl
keep going

Sally said...

كل شخص يريد الاخر كما يتصور هو ويصبح يقيمه ويحصره فى دائرة فقط هو من يحددها دون النظر لطبيعة الشخص الاخر
ونجد انفسنا تسبح فى انفسنا ونريد من الاخرين ان يسبحوا معنا فيها

دا بجد قصدي اوووووووووي

عارفه
كنت واحده صحبتي بتقول
"كن انت كما تريد
ولا تجعل الناس كما انت تريد"

دي مقوله بحبهالها اوووووووووووي

Sally said...

ياسمين الحسيني

انتي اللي تحفه
يا مجمة

Sally said...

فاطمة جلال
جميل اوي فكره ان القصه هي الوصول لحد التلاقي

التقبل

وعلي راي شيري
كن انت كما تريد
ولا تجعل الناس كما انت تريد

فقط تقبلهم

Sally said...

my sweet Brownie
you too baby
:)

you're the best Brownie ever
I'm so lucky to have you & so proud to be your friend ya 2lby

you know I have a great expectations which are
always done by you


and you make it always the best

thanks

Brownie
it's not because of may
really
:)

Sally said...

رحاب
اهلا اهلا اهلا

لا لا
اهلاين
يا بنتي

منوره

بصي متففقه معاكي جدا
فعلا لازم نتصرف من نابع شخصيتنا ومعاكي ان احيانا اختلاف الاراء والبيئات يضيف لينا وميمحيش شخصيتنا بس لو من حد نقتنع فيه

فاحنا اللي رايحين للقنعات دي برجلينا
محدش مقيدنا بيها
ولا وخدنا بالعافيه ليها

احنا اللي رايحين
هي دي القصه
احنا اللي عايزين

Sally said...

رحاب رحاب

بجد منوره

مبسوطه اوووووووووووي انك جيتي

بجد

Sally said...

mahmoud nabil
thanks ad el donya

bas

اللهم اجعلنا خيرا مما يظنون
واغفر لي ما لا يعلمون

انا خليت اسم البوست
خيالاتك خيالات
فانت صاحب الاسم يعني

شريهان said...

السلام عليكم ورحمة الله
وحشتينىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
بجد الشكل الجديد للبلوج جميل جدا وهذا يعنى تطوير فى الشخصية أجمل وأجمل

:::::::: ربنا يوفقك ::::::::

فاطمة جلال said...

سالى ... مبارك على الشكل الجديد للبوست ... ما شاء الله جميل .. وبجد وحشتينا ونفسنا نشوفك
وماتنسيش المرة الجاية خليه كشكول عربى مش انجليزى (:

فاتيما said...

قليل من الخيالات .. لن تضر

و لا إيه؟؟؟


اولا
انا بسجل اعجابى بالمدونة
و بالبوست دا تحديداً
كفتح انطلاقة لأول
حاجة اقرهالك


ثانيا
بخصوص البوست بقى
معاكى ان توقعات الناس
بتخيب كتيييير فينا
لما يحصل فجوة بين الواقع
و ما كانوا ينتظرونه منا


بس يا عزيزتى
لولا هذه الخيالات
ما كان الحب سبق العقل
و خلانا نقبل حاجات كتييير
ف الحياة هى لو عبرت العقل اولاً
ما بلعناها لثوانى


دايما اقول الخيال نعمة
و ميزة هذه النعمة انها سما واسعة
مفيهاش حدود و لا حواجز
احلمى فيها بكل ما تتمنى
و لما الواقع يحبطك يبقى خلاص
نولتى شرف المحاولة
و اديتى فرص للناس
علكى تجدى فيهم ضالتك


خيالاتى خيالات صحيح
بس انا سعيدة بيها
جدااااا


و سعيدة بيكى اكتر
و بمعرفتك
يا حبيبتى



بوسات
و حضونات
ليكى

فاتيما said...

يعنى الواحد معهوش لا موبايلك
و لا ايميلك
و لا عارف يوصلك عشان يطمن عليكى
ينفع كدا ؟!!

طب انتى وحشتينى
اظن من حقى اقول كدا ؟
طوااايب

اشوفك على خير إن شاء الله

Sally said...

شيري وتومي
الله يبارك فيكم
عقبالكم
D:

Sally said...

فاتيما
لما تقولي انك دايما بتقول الخيال نعمة
و ميزة هذه النعمة انها سما واسعة
مفيهاش حدود و لا حواجز
احلمى فيها بكل ما تتمنى
و لما الواقع يحبطك يبقى خلاص
نولتى شرف المحاولة
و اديتى فرص للناس
علكى تجدى فيهم ضالتك

يبقي تمام
الخيال نعمة
انا متمتعة بيها
ومش مقيده حد فيها
المشكلة لما اكون بقيد الناس بخيالاتي فيم وابقي موقفة الحياة علي خيالاتي انا

انا بقي من حقي اقول اني بحبك
ودا حق شرعي يكفلة الدستور
فبحبك